Syrjäsalmen sillat
Lähteet: www.ympäristö.fi; http://kankaalanpekalta.blogspot.com/2017/02
Syrjäsalmi on vanha Pyhäjärven ylityspaikka. Siellä on ollut kapulalossi vuodesta 1733. Koska se oli käytössä vain kesäisin, linja-autoliikenne kulki 1950-luvulla Väärämäen kautta. Lossista on paikalla enää jäljellä arkut ja lossin mökki. Maantiesilta rakennettiin 1959. Syrjäsalmen silta ylittää Syrjäsalmen, joka yhdistää Hiekanpäänselkä ja Pajarinselkä-nimiset Pyhäjärven osat. Nykyään kuutostie ja junarata kulkevat rinnatusten salmen yli.
Syrjäsalmen rautatiesilta on lajissaan insinööritaidon näyte. Sillan muodostaa yhtäjaksoinen massiivinen teräsrakenne. Silta on 117 m pitkä. Rakennelajina se on Suomen pitkäjänteisin levypalkkisilta. Siltaan kohdistuu taivutusrasitus, jota ei suunnitteluvaiheessa osattu varautua, koska auringonsäteet lämmittävät siltaa epätasaisesti. Kesällä varjonpuoleinen sivu saattaa olla useita lämpöasteita auringonpuoleista viileämpi. Silloin teräsrakenne pyrkii käyristymään. Laajenemisliike saattoi olla 5-7 cm. Asia korjattiin uudella ankkuroinnilla. Säännöllinen aikataulun mukainen junaliikenne käynnistyi Parikkala-Joensuu -rataosuudella 1967.
Väylävirasto aloitti 2020 paikalle rakennettavasta uudesta ratasillasta. Se rakennetaan nykyisen sillan ja maantiesillan väliin viisitoista metriä nykyisen sillan länsipuolelle.
Syrjäsalmen rautatiesilta. Kuva www.väylävirasto.fi